Kanticha.reismee.nl

Hoera, de motors draaien

Iets waar we met spannng naar uitkeken, vandaag zijn onze twee Yanmar motoren tot leven gewekt. C&C , de grootste Yanmar dealer hier, stuurde 2 monteurs om de zaken na te kijken. Vooraf heeft Colin, de monteur van SunSail, een behoorlijk aantal componenten vervangen. Dat was nodig ook, het heeft 3 maanden geduurd tot we alle onderdelen bijelkaar hadden. Wij hebben ons voorgenomen straks vanuit Nederland een lijst met spares mee te nemen, we hebben begrepen dat zelfs voor slangen, het een crime is om de juiste te vinden. Deze refit van onze motoren wordt betaald door SunSail, in het redelijke, wij zijn behoorlijk van de gooi er maar uit brigade. Dus een nieuwe zoutwater pomp is er niet bij. Er was een vreemd geluid in te horen, volgens de monteur, wij hoorden niets. Maar bij het open maken zagen we dat het binnenste knap uitgesleten was.Die wordt re-conditioned, wat ons aanzet om dan maar zelf een nieuwe te kopen. We wilden er eerst twee hebben, maar toen we de prijs hoorden, 850 euro per stuk, besloten we om er eerst maar een te nemen.De ander is gelukkig nog goed in orde. Die opgeknapte houden we wel als een spare. Alle slangen zijn vernieuwd, ook de uitlaat. Er stond een flinke zak met spullen, die nu leeg is. En de motors zien er een stuk beter uit. Twee nieuwe motorpanelen en dito bedrading zijn ook geinstaleerd.De trouwe zielen sprongen meteen aan, rookten niet (volgens John) en pruttelden zoals het hoort. Ik ben wijselijk naar het zwembad gegaan, mannen genoeg aan boord. Ze komen nog een keer terug om de boel goed af te stellen, heb ik begrepen. Ondertussen is de stainless man weer langs geweest met zijn mensen. De paal voor de windgenerator is perfect geworden en staat keurig achterop. Goed gesteund en we hebben er rubbers tussen voor evt. demping. Alles staat nu klaar voor onze autonome energie voorziening, nu nog de apparaten. We nemen de Air Breeze, die goed werkt met lichte winden. Samen met de 5 zonnepanelen van 100 watt en de twee 70 watt die er al liggen kunnen we onbezorgd alles aanzetten. We hebben de twee airco compressors aan SunSail verkocht. Twee enorm zware dingen, die de helft van de storage space onder de bank in beslag nam. Wij hebben een Spectra watermaker thuis klaar liggen, die kan mooi precies in een bak straks. Daar hebben we meer aan als die airco, die alleen op 220 werkt, in de marinas. Wij willen zo veel mogelijk uit marinas blijven, dus niks voor ons.Nu de rigger nog, de 16e, de nieuwe turn buckles liggen klaar voor hem. Al met al beginnen de zaken vorm aan te nemen, dat moet ook wel. We gaan de 25ste maart op de kant, Kanticha wordt goed ingepakt straks. We hebben 6 dekzeilen gekocht, waarmee we haar afdekken voor de natte moeson. We hopen dat de ventilators in de vier dekluiken genoeg lucht geven om mildew te voorkomen. De hull kan mooi uitdrogen tot november. John heeft alle drie watertanken schoon gemaakt. Dat was dus nog nooit gebeurt, we dachten dat ze bruin van kleur waren....ze blinken weer en zijn wit. We hebben 1000 liter water aan boord, ontzettend veel. Drie keer zo veel als de Sparrow. We merkten niet aan het water dat de tanks niet schoon waren, we hebben een purification machine, die het water filtert tot mineraal water. Dat was een van de beste aankopen die we hebben gedaan. Geen gesjouw met flessen water. Idiaal. Nog 3 weken voor we op de hardstand staan, geen cruises dit seizoen, maar als we terug komen is het merendeel gedaan en kunnen we relaxen op een veilig en goed schip. Dat is ons meer waard. Veel mensen vroegen ons, of we niet liever waren gaan varen en onderweg beetje bij beetje de problemen aan pakken. Dat is niets voor ons, misschien zijn wij veel te pietepeuters hierin. We voelen ons pas happy als alles ship shape is. We kochten ongezien een Cat, een charterboot, het was best even slikken bij sommige zaken. We hebben iets teveel verwacht van een surveyer...We hebben echter het beste ervan gemaakt, onze werklust en opgedane ervaring heeft tevens geholpen. Nu staan mensen stil en kijken, dat is best leuk toch! Maar belangrijker, we kijken er naar uit om echt te gaan cruisen, wakker te worden in mooie anchorages, sundowners , de green flash te zien en staren naar de prachtige maan en sterren die als een tapijt aan de hemel staan. Andere cruisers te ontmoeten, barbeques op strandjes. Het echte cruisers leven.

Jaap en Diana

Wat fijn dat alles nu aan het eind komt van de refit. Dat wordt straks genieten van het cruisen. Alleen het idee al moet jullie veel voldoening geven.
hartelijke groet van ons uit Zuid Afrika

John van opzeeland

Beste Jaap en Diana, wij genieten ook mee van jullie reisverslag. We hopen t.z.t. Een routekaartje van jullie te krijgen.Dit willen wij ook!