Kanticha.reismee.nl

Vertrek naar Langkawi

We zijn alweer bijna 2 maanden in Phuket en ons visum verloopt binnenkort. We besloten dat een weekje Langkawi ons precies de tijd zou geven voor de volgende twee maanden, tot ons vertrek naar huis 30 maart. De vluchten vanaf hier naar Langkawi zijn geen van allen rechtstreeks, dus gaan we me de ferry die vanaf Phuket via allerlei eilandjes naar Kuah Langkawi gaat. Dit was nog een avontuur op zich om die tickets in handen te krijgen. Ik dacht via internet te boeken, dat kon,en de betaling en tickets waren op te halen in een aantal grote supermarkten. We klommen op onze trouwe moto-bike en gingen op weg naar Tasco Lotus, sommige lezers welbekend. Daar bij de klantenbalie aangekomen met de uitgeprinte reservering in de hand, werden er direct een aantal mensen bijgehaald. Het papier werd ernstig bestudeerd en er ontstond een levendig gesprek waarin wij alleen het woord Langkawi verstonden en Bank.We werden naar de bank doorgestuurd. Daar aangekomen begreep men dat wij een rekening wilden openen om een betaling te doen aan een ferry. Nee, we wilden tickets. Dat ging helaas niet, maar we konden wel een ATM machine gebruiken hoor. Waar voor we dat zouden willen,hebben we maar niet gevraagd. We besloten direct naar de Ferry terminal te rijden. Niet dat we enig idee hadden waar dit was, maar de haven van Ao Chalong leek ons een goede start. We doken het centrum van Phuket in, waar we binnen de kortste keren verdwaalden. Geen zee te zien. Ik stapte een eettentje binnen om de weg te vragen. Verloren moeite, want niemand begreep me. Een Chinees uitziend persoon begon keiharde geluiden te maken, wild te zwaaien met zijn armen. Ik glimlach zo vriendelijk mogelijk en maak dat ik weer buiten kom, waar echt honderd moto-bikes zich een weg banen tussen de rest van het auto verkeer. En wij daar tussenin. Ik zag een oude man op een nog oudere scooter en vroeg opnieuw naar de ferry. Hij bracht ons via verschrikkelijke achterbuurten uiteindelijk inderdaad naar die Ferry pier. We gaven hem 100 baht, want hij had een hemd aan, die zo vreselijk rafelde. Het was duidelijk dat hij heel arm was. Ook omdat we erg blij waren er eindelijk te zijn. We hebben daar ter plekke onze twee tickets gekocht, met enige moeite, eerst kon het niet, maar met wat extra betaling was het zo geregeld. De terugweg was iets makkelijker gelukkig. Dat was dat! Het hotel regelen ging heel wat soepeler, via booking.com. Dus we hebben een weekje vakantie, even wat anders. Wij raken door ons werk heen en ook al gaat het ontzettend langzaam, ook SunSail levert beetje bij beetje.Wat nu nog gebeuren moet zijn de twee motoren, die helemaal nagekeken worden en vele onderdelen van vernieuwd en de verstaging. De gooseneck van de giek is besteld en de rest van de benodigde spullen hiervoor ook. Volgens Mark, de base manager, komt de boel begin febr. Binnen. Nou, dan kijken we maar of het zo is. We hebben zelf een AIS transciever systeem van Watchman van de Kiwies besteld. Hopelijk ligt die straks tax Free in Langkawi op ons te wachten. Die is hier verplicht voor elke buitenlandse boot, hoge boetes worden uitgedeeld als je dit niet hebt geïnstalleerd . Het weer is heel stabiel, wind meestens uit N.O. En niet meer als 12 knopen. Praktisch geen regen meer, dus dat is fijn. Gelukkig zijn bij ons alle luiken gerepareerd. Gisteren kregen we 5 nieuwe brandblussers. Het begint ergens op te lijken zo. Wat heel erg fijn is, doordat we zo lang liggen, als er wat gebeurt, zoals gisteren, zeewater in de bilge, kunnen we nog advies vragen.Wij dachten, o jee, een lekke seacock, maar het was een simpele O ring in de hendel van de seacock. Het werd direct gemaakt en we hebben nu een paar reserve. Het is niet prettig, maar we leren wel hoe we de boel kunnen fixen. We hebben een paar nieuwe eettentjes ontdekt, waar we s,middags eten. Green curry, kip met cashewnoten en rijst. 120 baht, 3 euro. Dit was voor ons tweeën , je kunt hier van super luxe naar basic, maar het eten is altijd heerlijk. Wat me iedere keer verbaasd in sommige tentjes, als je de enorme chaos ziet zou je denken dat je toch doodziek zou worden. Toch gebeurt dit niet, alles is kraakvers, als je later komt als 1 uur is alles op. Ik denk dan wel, al die regels in Holland voor de horeca zijn wel overdreven als je de zaken hier ziet.

volgende keer vanuit Langkawi verder.......