Kanticha.reismee.nl

De laatste klusjes

We hebben helaas nog steeds wat koelkast perikelen. Hij heeft 2 dagen gewerkt en daarna was het weer gedaan. Weer gebeld en de heren kwamen weer. Freon was in orde volgens hen. Na twee uur kwamen er 2 man bij en nog 2 uur later hebben we het opgegeven in de gaten te houden wat ze aan het doen zijn. De Stainless man was in de kuip bezig met de stalen buis, hij last ter plekke houders eraan, zodat het netjes vastgeschroefd kan worden vlak boven de Sun covers. Wij dachten dat dit de meest simpele manier zou zijn om die kabel weg te werken, maar die rail loopt enigszins gebogen. Het is dat die man echt heel erg goed is en alles kan maken, anders was het niks geworden. Het was voor hem zelfs een lastig werkje. Als die buis niet mooi strak er tegenaan zit, lukt het niet de schroeven in de houders goed aan te draaien, met alle gevolgen van dien later. Het is echter perfect geworden, zoals alles wat hij heeft gemaakt. Om 6 uur s'avonds bleken de koelkast mannen ook het euvel gevonden te hebben, de elektronische control box bleek defect. Een nieuwe is erin gezet en ze komen nog checken...we hebben ondertussen gemerkt dat hij het wel doet, maar een kant koelt stukken minder, dus we vermoeden toch een tekort aan freon. Maar de melk en boter zijn tenminste koud, ook John zijn bier trouwens. We zijn gisteravond voor het eerst naar de avondmarkt gegaan in het moslim dorp. Heel erg druk, maar wat er aan eten werd verkocht, was niks voor ons. Ik zag overal vliegen op neerstrijken en de hele boel was smoezelig. Of dit nu komt doordat het een moslim dorp is, want normaal gesproken kan je hier overal, ook in de stalletjes heerlijk eten. We kregen op de markt nog een tropische stortbui te verduren. Iedereen om ons heen was kledder nat, wij stonden toevallig onder het enige droog gebleven afdak, samen met een kat. Het water steeg alarmerend en vormde grote poelen. Na 15 minuten hield het plotseling weer op en wij klommen snel op de moto bike en hebben bij de 7/11 super wat eten ingeslagen. Vlak bij de marina kennen we een klein stalletje waar Thai mamma stukken gebraden kip verkoopt, die heerlijk waren. Die markten slaan we maar over. Terug naar onze electriciteit klus: Nadat de pijp geplaatst was heeft John de kabel erdoor getrokken, we dachten dat de grootste klus hiermee gedaan was en het simpel naar beneden kon worden geleid binnen. Dat bleek niet zo. Nadat we het plafond in het keuken gedeelte hadden weggehaald,bleek er geen opening naar beneden te lopen, maar zijwaarts. Na het plafond in het slaapgedeelte te hebben verwijdert zagen we dat daar inderdaad de kabels liepen.Het gehele dak is dubbel met luchtkamers, met schotten als versteviging. Heel goed en stevig gemaakt, dat wel...maar! Net toen we wanhopig overwogen net zolang te boren tot we op de bestemming waren, kregen we Voor elkaar om in bestaande openingen door te trekken.De stalen kabel die John had gekocht als doortrekker, bleek onmisbaar. Alles zit er weer in, de kabel zit op zijn plek, onzichtbaar lopend, John heeft net de boel op de regulator aangesloten. We wilden dit hele gebeuren eerst laten doen, maar besloten dat we het ook zelf konden doen. Werk laten doen, waar geen kennis voor nodig is, dat kost niet onredelijk. Maar skilled labor, ook al komen ze met 4 man en heeft er maar een kennis van zaken, dat kan flink oplopen. Dus we zijn blij dat het gelukt is. Onze windgenerator komt morgen aan de beurt.......eerst even uitblazen Aan het zwembad en een lekkere duik nemen!